Persoonlijk verslag Janine van Harsselaar Istanbul Excursie

2014
Persoonlijk verslag Janine van Harsselaar Istanbul Excursie

Persoonlijk verslag Excursie Istanbul 2014
door Janine van Harsselaar (links op de foto)

Op een andere pagina op de website van Platform ZijN staat inmiddels een aardige impressie van de vrouwenconferentie, inclusief foto’s. Maar de excursie was meer, véél meer dan dat! De conferentie was een hoogtepunt, maar ik zal de hele reis blijven koesteren. Iedere minuut was een bijzondere ervaring; het was boeiend, leuk, leerzaam, warm, vermoeiend etc. Volgens mij geldt dit voor alle deelnemers.

Ging er dan niets fout? Jazeker wel, want dat kon haast niet anders met zo’n druk veelzijdig programma. Echter, alles kwam altijd weer goed! De organisatie (Saniye Calkin en Serife Kara) heeft er alles aan gedaan om het ons naar de zin te maken. Niets was hen te veel. Bijvoorbeeld, als een planning uitliep omdat de gastgever een onverwachte lunch aanbood, of een hotelkamer bleek net iets anders geboekt, dan werd alles gedaan om er zo’n draai aan te geven dat iedereen  tevreden kon gaan slapen.

Ik hecht eraan nog het volgende op te merken: Ik constateer met bewondering dat acht vrouwen die elkaar nauwelijks kennen, zo goed en snel in staat bleken invulling te geven aan hun eigen en aan elkaars kracht. Daarmee werd de visie van Platform ZijN bevestigd, en het sloot  aan bij de conclusies van de slotverklaring van de VN-conferentie: vrouwen spelen een cruciale rol in het positief beïnvloeden van de samenleving; inbreng van vrouwen inspireert tot creatieve en nieuwe oplossingsrichtingen; diversiteit is vanzelfsprekend en in ieder besluitvormingsproces moet een vrouw betrokken zijn.

Dag één: Om 14.35 uur vertrok het vliegtuig, dus we spraken om 12 uur af op Schiphol. Dit werd half twee, dus ook hier lukte het nog niet goed kennis te maken. Spannend! Mooi op tijd, met een uur verschil waren we om 19 uur op vliegveld Ataturk. Keurig met een eigen busje en eigen chauffeur op naar Hotel Golden Horn Sirkeci, middenin het historische centrum genaamd Sultanahmet. Na het regelen van een spontane kamerindeling om half tien iedereen startklaar om ergens in de buurt bij één van de vele restaurantjes écht Turks te gaan eten; heerlijke sfeer, heerlijke eten, heerlijke temperatuur!

Dag twee: 8.00 uur iedereen verrukt over het geweldige uitzicht tijdens het ontbijt, vanaf de zevende etage! Toen begon het: 9 uur stond onze vrouwelijke Turkse en Nederlands sprekende gids paraat en zij loodste ons behendig binnen een kwartier (en uiteindelijk de rest van de ochtend en middag), naar de absolute hoogtepunten uit de geschiedenis van Constantinobel en Istanbul: het Topkapi Paleis Museum, het Ayasofya Museum (kerk en moskee), het Sultanahmet plein, en de Blauwe of Sultanahmet Moskee.  Wat een historie wat een sfeer! Logisch dat we om 13 uur extra genoten van een voortreffelijke echte Turkse lunch ergens vlakbij het Hippodrome! Daarna het hele Hippodroom over (ruim 30 graden!), langs twee machtige obelisken en paleizen naar de indrukwekkende ondergrondse gewelven van het waterbassin Basilica Cisterne (6e eeuw) met de hoofden van Medusa. De (prettige) rillingen liepen me over de rug, want ik herkende dat laatste uit vele films (o.a. James Bond) en vooral uit het boek Inferno van Dan Brown! Grandioos! Daarna ging het naar de Grote Bazaar oftewel 1.200 winkels in 58 straten. Na zoveel indrukken ben ik na één straat afgehaakt en ben ik gaan genieten van de hotelkamer. Gelukkig maar, want ik had ’s avonds weer alle energie voor een lange maaltijd, met zonsondergang, op het dakterras van een restaurant op de hoek van het Hippodroom met uitzicht op de Blauwe Moskee; een droom! Gelukkig was inmiddels iedereen ervan overtuigd om niet weer rond te gaan rennen, maar om samen te genieten van deze sprookjes sfeer.

Dag drie: Dankzij de organisatie zijn er drie zeer interessante excursies gedaan waar “een normale toerist” niet snel komt: de private Fatih universiteit, de grote dagelijkse en meest verkochte krant Zaman en de populaire televisiezender (op zeven kanalen) Samanyolu. Na deze bijzondere en inhoudelijke zakelijke contacten was het goed toeven in het park bovenop één van de zeven heuvels in het Aziatische deel van de stad genaamd Camlica, met uitzicht over de Bosporus en de stad. Om energie op te doen voor ’s avonds, de opening van het congres, ben ik met mijn maatje Babette met de metro onder de Bosporus door teruggegaan naar het hotel. De andere dames hebben nog de nieuwste wolkenkrabber van Istanbul bekeken, namelijk de Sapphire toren. NB: omdat we ’s avonds met de taxi 2,5 uur deden over een stuk van 20 minuten, misten we bijna de opening en de uitreiking van de VN-vredesprijzen! Als toetje was er een verblijf op een uitzonderlijk mooie plek op een heuvel in de wijk en het hotel Pierre Loti; absolute aanrader! De vele terrassen bieden een uitzonderlijk uitzicht over de Golden Horn en de stad.

Dag vier en vijf stonden in het teken van het congres en ontmoeting! Ontmoetingen met interessante, bijzondere, dappere vrouwen van 42 nationaliteiten.

Wat onze excursies betreft: de vierde dag wilden sommigen toch nog wel heel graag langs het grote overdekte winkelcentrum Forum. Nu heb ik er zelf al heel wat gezien over de hele wereld, maar ik heb genoten van de diversiteit aan mensen en de relaxte sfeer; ik kom er vast nog eens terug! Dag vijf werd afgesloten met een trip waar ik me ontzettend op verheugd had: een 2,5 uur durende boottocht lang de Europese en Aziatische kust van Istanbul: genieten! Deze laatste avond hadden we een derde hotel (Golden Horn Istanbul) op loopafstand van de beroemde Galata brug en de Nieuwe Moskee; ook weer top!

Geheel in stijl van de excursie, hebben we met veel kunst en vliegwerk dag zes het vliegtuig weten te halen en vanaf dat moment was het alleen maar nagenieten!

Janine van Harsselaar

Lees hier meer informatie over de Istanbul Summit.