Waterstof aandelen

aandelen

Waterstof aandelen behoorden de afgelopen jaren tot de favorieten van beleggers. Na een ongelooflijke high, die gelijk stond aan de vorming van bellen, bevinden waterstof- en brandstofcelwaarden zich sinds begin 2021 in de correctiemodus. Dienovereenkomstig is ook het beleggerssentiment merkbaar vertroebeld. In dit bericht bekijken we of de scherpe dalingen van veel waterstofaandelen kansen voor langetermijninstap bieden, of dat beleggers voorzichtig moeten blijven.

De wereld van auto’s verandert, dankzij technologische vooruitgang zijn de dagen van conventionele verbrandingsmotoren geteld. In veel landen zijn er al politiek gespecificeerde termijnen en doelen voor het overschakelen naar alternatieve, emissievrije aandrijvingen. In de nasleep van de coronapandemie zijn in veel landen overheidssubsidies en subsidies weer verhoogd. Naast elektrische auto’s met accu’s en hybride motoren wordt met name brandstofceltechnologie als de meest kansrijke voor toekomstig verkeer beschouwd. Als het op efficiëntie aankomt, overtreft de brandstofcel elke conventionele verbrandingsmotor, terwijl er maar een paar druppels water uit de uitlaat komen.

Waterstofaandelen: explosieve marktgroei verwacht

De prognoses van de marktonderzoeksbureaus over de groei van de brandstofcelmarkt gaan allemaal uit van een sterke groei. Volgens Research and Markets zal het wereldwijde verkoopvolume naar verwachting toenemen van bijna 4 miljard dollar in 2021 tot meer dan 16,5 miljard dollar in 2025 en dus verviervoudigen. Een behoorlijk stuk explosieve groei zal waarschijnlijk uit de automobielsector komen: volgens de Fuel Cell Vehicles Market Forecast van Insight Partners zal de voertuigmarkt naar verwachting jaarlijks met 40% groeien van $ 570 miljoen in 2021 tot $ 6 miljard in 2028. De Vereniging van Duitse Werktuigbouwkunde (VDMA) gaat er in het onderzoek “Drive in Transition – Effects of Fuel Cell Technology on Mechanical and Plant Engineering and the Supplier Industry” van uit dat in 2040 11 miljard euro omzet voor brandstofcelcomponenten in passagiersvoertuigen auto’s zullen alleen in Europa mogelijk zijn. Dit zou in Nederland tot 34.000 nieuwe banen kunnen opleveren.

Volgens Navigant Research zullen tegen 2024 wereldwijd bijna 230.000 auto’s en bussen met brandstofceltechnologie worden verkocht. En het adviesbureau McKinsey is ook erg optimistisch en verwacht dat er in 2030 al tussen de 10 miljoen en 15 miljoen voertuigen zullen rijden op brandstofcellen wereldwijd. In 2021 was het aantal, ondanks een stijging van +55%, nog steeds een bescheiden ca. 42.000 eenheden, waarvan ongeveer 1.000 voertuigen op de Europese wegen. De gemiddelde marktgroei in de afgelopen drie jaar is bijna +60%. Geen wonder dat brandstofcelaandelen de laatste tijd de focus van beleggers zijn geworden.

Waterstof aandelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven